Gallicoop az USA Today-ben
Ruck János vezérigazgató úr
GALLICOOP Zrt.
- A Gallicoop-ot körülbelül 33 éve alapították – Tudna nekünk egy gyors áttekintést adni a cégről és sikertörténetéről: hogyan nőtt és fejlődött az évek során, és hogyan tűnik ki ma a helyi/európai baromfipiacon? Kérjük, adjon meg néhány friss tényt és adatot a vállalat jelenlegi jelentőségének illusztrálására (termelési mennyiség, feldolgozás, forgalom stb.).
A pulykafogyasztó nemzetek sorában Magyarország mindig is dobogós helyen állt. A pulyka iránti egyre növekvő kereslet hívta életre a nyolcvanas évek végén a mai Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt. jogelődjét. Az eleinte kizárólag vágóhídként működő szarvasi székhelyű vállalkozás 1989-ben angol–magyar vegyesvállalatként negyvenmillió forint alaptőkével alakult, majd 1995-től magántulajdonba került.
Az elmúlt csaknem 31 évben a cég hatalmas változáson ment keresztül mind tevékenységét, mind szerkezetét tekintve. A vágóhídi kapacitás évről évre bővült, így a pulyka vágása a kezdeti ezerhétszáz tonnáról mára évi harminckilencezer tonnára növekedett. A tulajdonosok az alaptevékenységet is fejlesztették.
Magyarország piacvezető baromfiipari vállalataként a Gallicoop saját termékeinek útja ma már a „szántóföldtől az asztalig” tart, azaz a vállalat minden munkafázist maga ellenőriz – a pulyka felnevelésén, feldolgozásán és csomagolásán át egészen a végtermék piacra kerüléséig. A jelenleg 80 milliárdos cég 4 üzemmel, 7 leányvállalattal az ország legnagyobb zárt integrációjával rendelkező vállalata. A 4 millió körüli, önállóan előállított pulyka és ezek feldolgozásának koordinációja bőven ad feladatot, és nyújt biztos hátteret a közel 1500 munkavállalónak.
- Melyek jelenleg a Gallicoop fő és legnépszerűbb termékei? Mennyire diverzifikált a portfóliója, és hogyan alkalmazkodik a fogyasztói igényekhez és a piaci trendekhez? Hogyan történik Gallicoop termékeinek fejlesztése?
Mára a Gallicoop, mint vállalat és márkanév egyet jelent a megbízható, egészséges és minőségi termékekkel. A friss pulykahúsok mellett már közvetlen fogyasztásra szánt, és minőségileg korszerű termékek széles skálájával rendelkezik. A termékkínálatot a kolbász- és sonkafélék, a felvágottak és májasok, a főtt-füstölt és szárazáruk, a párizsi és virsli félék, valamint a panírozott termékek jelentik. 2018-ban készült el az új csomagolócentrum. A projekt keretében beszerzett eszközökkel, technológiával a vállalkozás magas feldolgozottsági szintű termékek gyártására vált alkalmassá, így előrelépve a termelési értékláncban. A pulykafogyasztás az elmúlt évekhez képest emelkedett, köszönhetően a pulykával kapcsolatos előnyök egyre szélesebb körű megosztásának a vásárlók körében. Ez a típusú húsféle magas fehérjetartalommal rendelkezik, könnyen emészthető és nem utolsó sorban hipoallergén, így nagyon sok területen alkalmazható. A pulykahús egyedülálló tulajdonsága, hogy felhasználható vörös, illetve fehér húst igénylő receptekhez is. A fogyasztása egészségügyi szempontból mindenki számára előnyös lehet, hiszen a legkedvezőbb fehérje-zsír-szénhidrát-energia értékekkel rendelkező hústípus, alacsony kalóriatartalommal és magas tápértékkel. Az átalakult vásárlási és főzési szokásokat különböző kutatásokkal követjük figyelemmel. A fogyasztói szokásokkal kapcsolatban egyértelműen kimutatható, hogy kevesebb időt töltünk a konyhában. Eltűnt a hétvégi, akár órákig tartó főzőcskézés, ezt felváltotta a családra vagy önmagunkra fordított több minőségi idő. A jó minőségű, gyorsan elkészíthető termékek kereslete megnövekedett, így termékfejlesztéseink is ezt az irányt célozták meg. Az árak nagymértékű emelkedésére reagálva a vásárlók a kedvezőbb árú termékeket is keresik, így ezek gyártása is számottevő.
Az elmúlt években, tulajdonosi kérésre a Gallicoop saját brandet teremtett. A GALLIO termékcsalád kifejlesztésénél az egészségesebb, tudatosabb táplálkozást helyeztük előtérbe, és ez az az irány, amit tovább vinnénk a munkánk során. Új termékeink a legtöbb diétába beilleszthetőek kompromisszum nélkül, így a legújabb trendeknek is minden szempontból megfelelnek. A Gallio rekordidő alatt készült el, hiszen 2021 elején kezdődött a gyártmányfejlesztői munka, vele párhuzamosan folyt a brand nevének, a csomagolásoknak, a kiszereléseknek a kialakítása, valamint a különböző reklámkampányok megtervezése. Szeptember 1-jén a változatos, új termékek már a boltok polcain voltak. A kampány olyannyira jól sikerült, hogy a formabontó reklámfilmekkel a Gallio termékcsalád megkapta Cannes-ban az Arany és a Fekete Delfin díjat.
- Hogyan biztosítja a Gallicoop a minőségi szabványokat, a tenyésztéstől egészen a termelési láncig? Hogyan garantálja a teljes élelmiszerbiztonságot a fogyasztók számára?
A Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt. létrehozásával egy teljes, zárt integráció kialakítására irányuló törekvés valósult meg. Az integráció egy kézben tartása lehetővé tette a folyamatok sztenderdizálását, és azok felügyeletét az állattenyésztéstől egészen a húskészítmény-előállításig. Az integráció részét képezi a keltetés, a szülőpárok nevelése, az előnevelés, a hízlalás, az élőállat vágásával kapcsolatos tevékenységek, valamint a pulykahúsok- és húskészítmények előállítása.
A vállalat 1996-tól működtet minőségirányítási rendszereket, kezdetben ISO 9002, majd ISO 9001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszert, majd a piac igényeivel lépést tartva bevezette és jelenleg is működteti a BRC- és IFS- szabványok szerinti élelmiszerbiztonsági rendszereket. A vállalat vezetése a minőségi és biztonságos élelmiszerek előállítását csak úgy tudta elképzelni, hogy az a környezetre ne jelentsen terhelést. 2003-tól működteti ISO 14001 szabvány szerinti környezetközpontú irányítási rendszerét, és folyamatos fejlesztésekkel járul hozzá a környezet tudatos védelméhez, valamint a fenntarthatóság biztosításához.
A bevezetett szabványok megfelelő működtetését nemzetközileg elismert tanúsító szervezet (SGS) rendszeres auditokkal ellenőrzi.
A teljes élelmiszerbiztonságot rendszereink folyamatos fejlesztésével, valamint vezetőink és dolgozóink magas szintű elkötelezettségével biztosítjuk a fogyasztók számára.
- A Gallicoop exportjának áttekintése: Mennyi az export részesedése az Ön teljes forgalmából, melyek jelenleg a legfontosabb, kiemelt exportpiacok? Továbblépve, hogyan dolgozik az értékesítési hálózat bővítésén és az új partnerségek kialakításán?
A Gallicoop korábban a nagy cégcsoportok felé értékesített, a gasztro-, illetve feldolgozóüzemek irányába és nem igen tudta kihasználni az átalakuló fogyasztói szokásokból eredő lehetőségeket. Az új menedzsment és tulajdonosi kör első kihívása ennek megváltoztatása volt, átalakításra került az eddigi piac. Szélesebb körben folyik a munka export téren, több országba történik kiszállítás, ezúttal már a kiskereskedelem felé is nyitva.
Az árbevétel 39%-a exportból származik. Büszkék vagyunk arra, hogy a Gallicoop termékei már eljutottak Olaszországba, Angliába, Írországba, Franciaországba, Németországba, Portugáliába, Szerbiába, Japánba, Hong-Kongba, Singapurba de kiemelt fontossággal kezeljük a közeli piacokat is, mint például Ausztria, Horvátország, Románia. A Gallicoop számára az export alapvetően fontos, hiszen a cég által előállított 10 ezer tonna pulykamell mennyiséget alapvetően export oldalon lehetséges értékesíteni. Piacbővítést Franciaország és Indonézia irányába tervezünk, illetve a Dél-Koreai piac felé nyitnánk, amit jelenleg a szinte már folyamatosan fennálló madárinfluenza tesz lehetetlenné.
- Az évek során a Gallicoop jelentős beruházásokat hajtott végre létesítményeiben. Pillanatképet tudna adni a folyamatban lévő legújabb, jelenlegi és közelgő fejlesztési projektekről, bővítési terveiről és a következő tervezett beruházásokról? Mennyire modernek és hatékonyak az Ön létesítményei, és mennyire integrált ma a vállalat? Hogyan segítik majd a következő beruházások az ágazati kereslet kielégítését?
A Gallicoop életében az innováció leginkább a folyamatos üzemi fejlesztésekben valósult meg. A kezdetektől a tervek között szerepelt a készítménygyártás, az ehhez szükséges technológiát és gépparkot 1996-ban állították fel. A következő meghatározó fejlesztés a panírozó üzem építése volt: az üzem először félkész termékek gyártására rendezkedett be, de az új élelmiszer-biztonsági szempontok miatt két készre sütő vonallal is kiegészítésre került. Üzemünk több területén bővítés, újítás zajlik.
A jelenleg folyamatban lévő fejlesztések közül kiemelném az energiafelhasználás csökkenését eredményező beruházásainkat, mint például a hulladék hő hasznosítók, víztakarékos berendezések, emelt hatásfokú hűtéstechnológiai berendezések beszerzése. Célunk tovább növelni a megújuló energiatermelő rendszereinket. Épületeink esetében tervezzük a hőtechnikai tulajdonságaik javítását, és mivel jelentős részük a megalakuláskor épült, ezért minden évben állapotjavító beruházásokra is szükség van.
A feldolgozó berendezéseink a piacvezető gépgyártók legmodernebb termékei. A kereslet változását olyan célgépek beszerzésével követjük, mint például a tavaly beüzemelt belsőség egalizáló gépsor, valamint az a golyóformázó gépsor, amellyel az új, prémium Gallio panírozott töltött és töltetlen húsgolyóink készülnek.
- Milyen hatással volt a vállalat 2020-as kivásárlása? Mi változott a Gallicoopban?
A korábbi családi vállalkozás részvénycsomagját 2020-ban három hazai magántőkealap vásárolta meg, ezzel új fejezetet nyitva a fejlesztéseknek, a belföldi és külföldi piaci növekedésnek. A Gallicoop a Talentis Agro csoport szakmai irányításával működik tovább, így beépülve Magyarország egyik legnagyobb 100%-ig magyar tulajdonú mezőgazdasági és élelmiszeripari vállalatcsoportjába. Portfóliójában számos nagy múltú, történelmi hagyományokra is visszatekintő agrárvállalat, élelmiszeripari alapanyagot és fogyasztási javakat termelő üzem található. Ez a változás új lendületet hozott, teljesen más dimenzióba helyezve a GALLICOOP eddigi tevékenységét. Az elsődleges terv az volt, hogy a termékek hozzáadott értékének a növelésével foglalkozzunk elsősorban a volumen növelése mellett, így ezt a munkát fogjuk folytatni, és természetesen további fejlesztések várhatóak.
7) Környezeti fenntarthatóság – Hogyan gondoskodik a Gallicoop a környezetről? Mennyire fontos a zöld gazdálkodás és az állatok védelme?
A Gallicoop a felelős vállalati működés jegyében kiemelt fontosságot tulajdonít a fenntartható működés elvének. A termelési technológia összeállítása során kiemelten kezelte a vállalat, hogy a pulyka vágás és feldolgozás során keletkező, emberi fogyasztásra nem alkalmas melléktermékeket környezet szennyezést kizáró módon, zárt rendszerben gyűjtse és adja át a fehérje feldolgozó üzemnek. Az átadott melléktermékből értékes alapanyagot állítanak elő a kedvtelésből tartott állatok takarmányozásához.
Az élelmiszeripar és azon belül a baromfitartás és-feldolgozás jelentős környezetterheléssel jár, ezért a cég működése minden területén hangsúlyt helyez a környezetbarát megoldások alkalmazására. Saját biológiai szennyvíztisztítóval rendelkezünk, így a szennyvíz nem hagyja el a telep területét, és ezzel egyharmadával csökkenhetett a város szennyvíztisztítójának terhelése. Az üzem saját vízbázissal is rendelkezik, a központi telephelyen hét saját mélyfúrású kút működik.
Magyarország legnagyobb és legkorszerűbb biogáz üzemét 2011-ben adták át, a beruházási konzorciumban a Gallicoop Zrt. is aktív szerepet játszott. A beruházás eredményeként a vállalatnál felhasználásra kerülő hideg energia közel 25%-át, a gőz és a fűtési meleg víz 100%-át megújuló zöld energiából állítjuk elő. A 2021-ben megvalósult, tetőre telepített napelem park a cég jelenlegi villamosenergia-felhasználásának 10%-át megújuló napenergia ellátással váltja ki. A meglévő gépek, technológiák fejlesztése mellett a pulykatelepek korszerűsítése is elkezdődött.
8) Hogyan tűnik ki ma a magyar baromfiipar? Mik a főbb trendek, kihívások, perspektívák és lehetőségek jelenleg a magyar baromfiiparban? Hogyan hatott az ukrajnai háború, a madárinfluenza, az energiaválság, az inflációs helyzet és az ellátási lánc zavarai az ágazatra? Hogyan alkalmazkodik a Gallicoop?
Ma minden működő vállalkozás – főleg a termelési típusú – nehézséggel küzd. A madárinfluenza – évek óta az egész európai baromfitenyésztésnek és feldolgozásnak talán a legsúlyosabb problémája. A saját telepeinken tartott pulykaállomány esetében nagyobb kontroll tartható, így a termelési volumenben nem történt visszaesés. Az emelkedő energiaárakat megújuló energiával igyekszünk csökkenteni. Az ukrán növénytermesztésre épülő gyárak leállítása komoly hatással volt a napraforgóolaj beszerzésre. A több ezer tonna panírozott termékhez havonta 50 ezer liter napraforgó olajat használunk, amelynek az ára folyamatosan emelkedik. A helyettesítő anyagok megvizsgálása során egyik sem nyújtotta a vevők által megszokott korábbi minőséget, arról nem beszélve, hogy közben ezeknek az ára is megnövekedett. Így maradtunk a korábban bevált alapanyagnál, viszont a szükséges mennyiség beszerzése gondos, hosszútávú tervezést igényel.
Az elmúlt években a baromfitenyésztésnek jót tett, hogy tulajdonosi oldalról nagyobb cégcsoportok csatlakoztak az ágazathoz a versenyképesség fokozása szempontjából. Az általában alkalmazott negyedéves pénzügyi jelentések helyett kontrolling osztályunk havi felülvizsgálata azonnali reakcióra ad lehetőséget, így elmondható, a Gallicoop csoport megbízható partner, biztos hátteret nyújtva minden munkatársának és családtagjaiknak. A rugalmasság versenyelőnyt jelent, a Gallicoop csoport jól alkalmazkodott a kialakult helyzethez. A változó fogyasztói szokásokból eredő lehetőségekkel élve, felülvizsgálatra és átformálásra került az eddig általunk kiszolgált piaci szegmens. Számottevő exportunk során már nem csak a nagyfeldolgozókat, de a kiskereskedőket is elérjük. Folyamataink stabilitását a több ponton gépesített, automatizált rendszerek, valamint a megbízható munkaerő teszi lehetővé. Munkatársainkat különböző béren kívüli juttatásokkal, ösztönzővel, partnerkedvezményekkel, melegétkezési hozzájárulással, a családokat díjmentes gyermek tárborokkal, beiskolázási, illetve rendkívüli rezsitámogatással segítjük. Általánosságban elmondható, hogy a 2022 esztendő olyan mértékű változásokat eredményezett, amely érzékelhetően több vállalatot megrendített Magyarországon. A fogyasztói piac átalakult, a Gallicoop csoport azonban időben reagálva a változásokra, sikeresen megtartotta pozícióját.
9) Van valami végső és közvetlen üzeneted az USA TODAY olvasóinak?
Változó világunkban fontosnak tartom az emberi kapcsolatokat, kapcsolódásokat. A mindennapokban a munkatársakkal történő rövid, ám cseppet sem felszínes beszélgetéseket, a nap végén pedig a barátokkal, családdal történő tartalmas együttlétet. A családnak különleges szerepe van, hiszen generációkon keresztül örökíti át értékeit, normáit és nem utolsósorban étkezési szokásait. A magyarokra jellemzően, a finom falatokkal megterített asztal mellett hamar előkerül egy-egy családi történet, különlegesebb recept, amire érdemes odafigyelni. Régen a tűz köré ültek az emberek, ma ezt a meleget a konyha adja, amelynek így családösszetartó ereje vitathatatlan. Főzzünk és beszélgessünk jókat, hogy tartalommal töltsük meg a napjainkat.